EFRO-project Bergwijkbrug

 

 

Bergwijkbrug

Zeg Merelbeke en je zegt de Ringvaart. Over die Ringvaart hebben we nu twee gelijkaardige hangbruggen. Officieel zijn dat de Vandepittebrug (Hundelgemsesteenweg) en de Bergwijkbrug (Fraterstraat). Beide werden gebouwd nog vóór de Ringvaart gegraven werd. De Vandepittebrug werd opgeleverd in 1964, de Bergwijkbrug al in 1957.  Die laatste is dus meer dan 60 jaar oud. En dat begint zijn sporen na te laten: de brug is niet meer in al te beste staat.

 

Waar de Vandepittebrug nog fietspaden heeft, is de Bergwijkbrug te smal om wandelaars, fietsers en voetgangers tegelijk te laten passeren. Er is dan ook al jaren sprake om een fietsersbrug op te richten naast de bestaande brug. Maar na inspectie door De Vlaamse Waterweg, beheerder van de Ringvaart en de bruggen, blijkt dat de brug aan vervanging toe is.

De gemeente deed daarom mee aan een Europese oproep voor fietsersbruggen en haalde een slordige 736.000 euro binnen om het fietsgedeelte van de brug deels te kunnen financieren. Daarnaast kan de gemeente rekenen op een subsidie van 100% van de provincie Oost-Vlaanderen voor de fietsinfrastructuur. Hierdoor kost het de gemeente (volgens de huidige raming) dan ook geen enkele euro om de brug te laten bouwen.

Eind 2017 volgde de aanbesteding door de Vlaamse Waterweg om dan meteen van start te gaan met het ontwerp. Dat kreeg vorm gedurende 2018. Al snel bleek ook dat ook de kruispunten rond de brug best  worden heraangelegd. En gelijktijdig was de provincie Oost-Vlaanderen al bezig met het ontwerpen van de fietssnelweg langs de Ringvaartstraat en verderop langs de Verbrande Heiwegel (tussen Fraterstraat en Gontrode Heirweg, achter de Heiwijk). De plannen die al bestonden werden dan ook meegenomen in het project van de brug.

 

Het ontwerp

De nieuwe brug heeft 3 rijstroken voor wagens: twee in de richting van het zuiden (Merelbeke-Centrum en op- en afrit R4) en één in de richting van het noorden (Flora). Voor de fietsers is er een afgescheiden fietspad van 3,5 meter breed, met daarnaast een voetpad.

Aan het kruispunt van de Ringvaartstraat zal het fietspad zowel over als onder de brug lopen. De onderdoorgang sluit aan bij de Koekoeksdreef om zo vlot en veilig van de Ringvaartstraat naar Flora te fietsen, maar evengoed kan je hier terugdraaien en de brug oversteken richting Guldensporenlaan. Alle fietspaden zijn in beide richtingen toegankelijk.

Bij het tweede kruispunt bleek een tunnel onder de Guldensporenlaan niet mogelijk vanwege de beperkte ruimte. Bij de afstelling van de verkeerslichten wordt wel voorzien dat een conflict tussen gemotoriseerd verkeer en fietsers en voetgangers onmogelijk wordt. Naast de werken aan de brug en de kruispunten wordt ook een 3derijstrook op de Guldensporenlaan richting op- en afrit R4 aangelegd. Op die manier hopen de overheden zowel het fiets als het autoverkeer in deze omgeving vlotter te doen verlopen.

Begin maart 2018 werd de bouwvergunning ingediend. Het is nu afwachten of het dossier meteen ontvankelijk wordt verklaard en meteen vergund wordt. Als alles goed verloopt kunnen de werken starten in het najaar. Dit betekent nog niet meteen dat de brug dichtgaat. De eerste maanden zal vooral gewerkt worden aan de oevers van de Ringvaart.  Pas begin 2020 zal de brug dichtgaan. Dan wordt de oude brug afgebroken en de nieuwe heropgebouwd, samen met de infrastructuur rondom de brug. Alles bij elkaar zal de brug meer dan één jaar dicht zijn.