Bewijs van leven

Wat?

Het levensbewijs of attest van leven is een document waarmee u kunt aantonen dat u nog in leven bent.

Dit document wordt u soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat. Zo hoeft u zich bij deze personen of instellingen niet persoonlijk aan te bieden om aan te tonen dat u nog leeft.

Hoe?

Naargelang uw situatie kunt u het attest van leven aanvragen aan:

  • de dienst Burgerzaken van uw gemeente
  • de ambassade of het consulaat van het land waar u verblijft.

Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:

Anderen kunnen het attest enkel aan het loket van de dienst Burgerzaken of op de ambassade of het consulaat aanvragen.

Wat meebrengen?

Als u het attest zelf ophaalt:

  • uw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

Als u het attest voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
  • uw eigen identiteitskaart.

Contact & openingsurenOpeningsuren en contact

Waar?

dienst Burgerzaken
Gemeentehuis
Hundelgemsesteenweg 353
9820 Merelbeke

Openingsuren

Vandaag: tot (Op afspraak)
Morgen:Gesloten
enkel op afspraak

Contact

  • Afspraak burgerlijke stand - 09 210 32 40
  • Afspraak niet-Belgen - 09 210 32 35
  • Algemene informatie - 09 210 32 30
burgerzaken [at] merelbeke.be

Bekijk ook