U bent hier

Corona-maatregelen op vlak van economie

Wat?

Telewerk

De werkgevers registreren maandelijks, via het elektronische registratiesysteem dat door de Rijksdienst Sociale Zekerheid ter beschikking wordt gesteld op de portaalsite van de sociale zekerheid, het totale aantal werknemers in het bedrijf per vestigingseenheid en het aantal werknemers dat een functie uitoefent die onmogelijk kan worden volbracht via telethuiswerk. Deze aangifte heeft betrekking op het aantal werknemers op de eerste werkdag van de maand en moet uiterlijk worden ingediend op de zesde kalenderdag van de maand.

 

Essentiële winkels: mogen open zonder afspraak

Over welke winkels gaat het?

  • de voedingswinkels, met inbegrip van nachtwinkels;
  • de winkels voor verzorgings- en hygiëneproducten, met inbegrip van winkels met babyproducten;
  • de dierenvoedingswinkels;
  • de apotheken;
  • de kranten- en boekenwinkels;
  • de tankstations en de leveranciers van brandstoffen;
  • de telecomwinkels, met uitsluiting van winkels die enkel accessoires verkopen;
  • de winkels voor medische hulpmiddelen;
  • de doe-het-zelfzaken;
  • de tuincentra en boomkwekerijen;
  • de bloemen- en plantenwinkels;
  • de groothandels bestemd voor professionelen, maar enkel ten gunste van deze laatsten;
  • de gespecialiseerde detailhandelszaken die kledingstoffen verkopen;
  • de gespecialiseerde detailhandelszaken die breigarens, handwerken en fournituren verkopen;
  • de winkels voor schrijf- en papierwaren

Specifieke modaliteiten?

Minimale regels bedoeld in artikel 5:

  • 1 klant per 10 m²
  • maximum 30 min
  • individueel winkelen (met uitzondering van de minderjarigen van het eigen huishouden of de personen die nood hebben aan begeleiding, die kunnen begeleid worden door één volwassene)

Essentiële diensten: mogen open zonder afspraak

  • dienstverlening door de handelszaken, private en publieke bedrijven en diensten die noodzakelijk zijn voor de bescherming van de vitale belangen van de Natie en de behoeften van de bevolking bedoeld in de bijlage 1 van dit besluit
  • dienstverlening aan en in huis is toegelaten

Niet-essentiële winkels & niet essentiële diensten: enkel op afspraak of via levering/ click-and-collect

Over welke winkels en diensten gaat het?

Alle winkels die niet onder bovenstaande lijst (essentiële winkels) vallen.

Alle diensten met uitzondering van:

  • essentiële diensten (zie hierboven)
  • diensten waar de afstand van 1,5 meter tussen dienstverlener en consument niet kan worden gegarandeerd, o.a. niet-medische contactberoepen (zie hieronder)
  • overige diensten (zie hieronder)

Specifieke modaliteiten?

  • minimale regels bedoeld in artikel 5 met uitzondering van de regel van het individueel winkelen
  • maximum 2 personen uit hetzelfde huishouden of samen met een door het duurzaam onderhouden nauw contact bedoeld in artikel 15bis (knuffelcontact)
  • op afspraak: vooraf gemaakt en bewijs gereserveerd tijdslot nodig 
  • maximum van 50 klanten tegelijkertijd in de gebouwen of inrichtingen
  • tijdslimiet, duur van toegang: bepaald in het gereserveerd tijdslot
  • winkels groter dan 400m²: toegangscontrole nodig
  • in de gebouwen of inrichtingen vinden enkel activiteiten gekoppeld aan het directe verkoopproces plaats
  • leveringen aan huis en ‘click-and-collect’ blijven mogelijk op voorwaarde dat er geen fysiek contact, de winkelruimte niet betreden wordt en de goederen vooraf besteld zijn. Bovendien worden de wachtrijen zo georganiseerd dat samenscholingen vermeden worden en de regels van social distancing gerespecteerd worden

Diensten waar de afstand van 1,5 meter tussen dienstverlener en consument niet kan worden gegarandeerd ( o.a. niet-medische contactberoepen): moeten sluiten, ook geen dienstverlening aan huis toegelaten

Gaat onder meer over:

  • de schoonheidssalons;
  • de niet-medische pedicurezaken;
  • de nagelsalons;
  • de massagesalons;
  • de kapperszaken en barbiers;
  • de tatoeage- en piercingsalons.

Overige diensten: mogen open zijn volgens specifiek protocol

  • de dienstverlening voor de rijopleidingen en de rijexamens, alsook voor de opleidingen voor het besturen van luchtvaartuigen met het oog op het onderhoud, het voleindigen en het vernieuwen van kwalificaties en licenties, met naleving van de modaliteiten voorzien in het toepasselijke protocol.
  • de dienstverlening door de fotografen, met naleving van de modaliteiten voorzien in het toepasselijke protocol.
  • de dienstverlening door de vastgoedsector voor de bezichtigingen van onroerend goed, met naleving van de modaliteiten voorzien in het toepasselijke protocol (ook hier is dienstverlening aan en in huis toegelaten)

Ambulante handel & markten: ongewijzigd

  • ambulante activiteiten buiten de markt: enkel ambulante activiteiten in voeding blijven toegelaten

Inrichtingen die behoren tot de culturele, feestelijke, sportieve, recreatieve en evenementensector: ongewijzigd

Horeca: ongewijzigd

Kermissen: ongewijzigd

Bekijk ook

  • Om de handelaars te beschermen wordt ondersteuning voorzien vanuit verschillende instanties. Leer er hier meer over

  • Het lokaal bestuur Merelbeke wil startende ondernemers een duwtje in de rug geven met een gratis starterspakket. Heb je een idee of is jouw onderneming jonger dan drie jaar? Vraag het pakket dan aan via onze website!